Orgelkoncerter

Højt oppe under hvælvingerne i Roskilde Domkirke hænger kirkens klingende verdensarv: Raphaëlisorglet.

Hver måned inviterer vi en solist i verdensklasse til at spille på det historiske orgel. Kom og hør når de får frit slag med eget udvalg af komponister og værker til koncert på Raphaëlisorglet - vi lover, det klinger så englene synger. Helt unikt til disse koncerter, kan man følge organistens spil ned i mindste detalje på et stort opsat lærred under orglet.Raphaëlisorglet er ikke kun en fryd at se på afstand, det er også yderst spektakulært på tæt hold. Og det er altid spændende at se en organist spille på de mange tangenter med både hænder og fødder.

Efter koncerten er der mulighed for at hilse på dagens solist.

Program 2024

17. januar // Andrzej Szadejko, Polen
Andrzej Szadejko virke spænder fra organist til komponist, dirigent, lærer og organolog. Uddannet i 1998 fra Academy of Music i Warszawa ved Joachim Grubich og i 2002 fra 'Schola Cantorum Basiliensis' i Basel af Jean-Claude Zehnder. Andrzej Szadejko spiller denne eftermiddag et bredt repertoire af blandt andre Pasquini, Zipoli, Seger og Bach.

21. februar // Lene Rasmussen, Roskilde
Ved denne koncert spiller organist Lene Rasmussen værker fra renæssancen og barokken af bl.a. Frescobaldi, Scheidemann, Buxtehude og Bach.. Lene Rasmussen har siden april 2020 været ansat som organist og korleder for børne-og juniorkoret ved domkirken.

20. marts // Michael Min Knudsen, Roskilde
Michael Min Knudsen er en anden organist der kender Raphaëlisorglet særdeles godt! Ved sin solokoncert spiller  Michael værker fra barokken og romantikken af bl.a. Bach, Gade og Mendelssohn. Michael Min Knudsen har været ansat som organist ved domkirken siden 2018 og leder også domkirkens voksenkor.

17. april // Søren Gleerup, Helsingør
17. april kl. 17 spiller organist Søren Gleerup Hansen et program med nogle af barokkens allerstørste navne bl.a. Bruhns, Lübeck, Buxtehude og Bach. Søren Gleerup Hansen er organist ved Skt. Mariæ kirke i Helsingør og har en omfangsrig koncertvirksomhed både som orgelsolist og kammermusiker på både orgel og cembalo.

15. maj  // Søren Chr. Vestergaard, København
15. maj kl. 17 spiller organist Søren Christian Vestergaard værker af bl.a. Bruhns, Bach og derudover skal nævnes to danske komponister Frederik Matthison-Hansen og hans farbror Gottfred Matthison-Hansen, der ikke er så ofte hørt på domkirkens Raphaelisorgel. Søren Chr. Vestergaard er organist og kantor ved Trinitatis kirke, København og orgellærer ved Det. Kgl. Danske Musikkonservatorium.

19. juni  // Elena Sartori, Italien
19. juni kl. 17 spiller den italiensk organist Elena Sartori i forbindelse med at hun indspiller sin første CD ved Rahaëlisorglet. Elena Sartori er uddannet i klaver, orgel og korledelse på konservatorierne i Ferrara, Basel og Salzburg og ved Bach-akademiet i Stuttgart. Hun har en magistergrad i gregoriansk sang fra universitetet i Bologna. Elena Sartori spiller værker af Scheidt, Buxtehude og Bach.

21. august  // Thiemo Janssen, Tyskland

18. september // David Blunden, Schweiz/Australien

16. oktober  // Jürgen Essl, Stuttgart

20. november // Bine Bryndorf, Roskilde

Praktisk om koncerterne

Tidspunkt: Alle koncerter starter kl. 17.00

Billetpris: 50 kr.
Betales med kort eller kontanter i døren i forbindelse med koncerten.
Billetter kan ikke reserveres på forhånd.

Raphaëlis-klubben
Køb et partoutkort til hele året program og bliv medlem af Raphaëlis-klubben!
Kort til alle årets ti koncerter koster 300 kr. og købes ligeledes ved henvendelse i Våbenhuset. En bog om Raphaëlisoglet følger også med i prisen.

Hvis du vil læse mere om Raphaëlisorglet, der er centrum for koncerterne, kan du læse mere her.