Kirkegårdene

Roskildes tre smukke kirkegårde

Velkommen til Østre kirkegård, Gråbrødre kirkegård og Gl. Vor Frue kirkegård i Roskilde.

Læs mere på kirkegårdenes egen hjemmeside her.

Østre Kirkegård

Kong Magnus Vej 13,
4000 Roskilde

I 1885 fik Roskilde en ny kirkegård. Den skulle aflaste og senere helt afløse Gråbrødre Kirkegård, hvor der ikke mere var mulighed for udvidelse. Kirkegården bar i en lang årrække navnet "den nye kirkegård", indtil den var så gammel, at det var tid til et andet navn: Østre Kirkegård.

Gl. Vor Frue Kirkegård

Fruegade/Grønnegade,
4000 Roskilde

Gl. Vor Frue Kirkegård ligger i Grønnegade tæt ved Roskilde centrum og Roskilde Station og er en af byens ældste kirkegårde.

Gråbrødre Kirkegård

Store Gråbrødrestræde 12,
4000 Roskilde

Gråbrødre Kirkegård blev først og fremmest brugt af fattigfolk, men i 1805 forbød en ny lov begravelser inde i kirkerne, og snart efter var det også slut med begravelser på den gamle kirkegård omkring Domkirken. Da blev Gråbrødre Kirkegård Roskildes egentlige kirkegård, anlagt i tidens romantiske stil, næsten som en park med snoede gange og kønne beplantninger.

Det særlige parkagtige præg understøttes af mange pragtfulde træer: Weyses bøg, hængebøgen ved indgangen fra Store Gråbrødrestræde, Tempeltræet ud for inspektørboligen og den mere end 130 år gamle, statelige lindeallé fra Hestetorvet til kapellet.

Der er kun adgang til kirkegården via lågen i Store Gråbrødre Stræde.