05 sep

Gudstjeneste for Danmarks udsendte v. Maria Harms

torsdag 5. september 2024 kl. 17:00 - 18:00
Roskilde Domkirke

Roskilde Kommune, Roskilde Domkirke og Danmarks-Samfundet inviterer d. 5. september til gudstjeneste og reception i forbindelse med Den nationale Flagdag for Danmarks udsendte.

Siden 2009 har man i Danmark hvert år den 5. september markeret det arbejde, som udføres af de, der sendes ud fra det officielle Danmark. Det er en officiel dag, det handler om dem, der bliver udsendt af enten regering, Folketing eller en minister, det gælder både den der udsendt til krig eller til naturkatastrofer. Man ønsker at hædre de personer, der er eller har været udsendt på en mission af Danmark - men dagen angår os alle. Det er en dag til at reflektere over menneskers ansvar og vores pligt over for hinanden. Lokalt i Roskilde er dagen et samarbejde mellem Roskilde Kommune, Danmarkssamfundet og Roskilde Domkirke. Også andre lokale kræfter er med, fx spiller Roskilde Garden fædrelandssange foran kirken.

Kl. 16.45: Roskilde Garden spiller foran Domkirken.
Kl. 17.00: Gudstjeneste i Roskilde Domkirke v. sognepræst Maria Harms
Kl. 17.40: Reception i Byens Hus, hvor der vil være lidt til ganen
Kl. 17.55: Borgmester Tomas Breddam byder velkommen
Kl. 18.10: Årets hovedtaler, Emil Arenholt Mosekjær. Journalist og tidligere soldat, der i løbet af sine fem år i Forsvaret var udsendt to gange, heriblandt til Afghanistan.
Kl. 18.30: Uddeling af diplom og børnemedaljer
Kl. 18.45: Afslutning

Gudstjenesten i Roskilde Domkirke er åben for alle. Andre dele af programmet kræver tilmelding. Læs mere hos Roskilde Kommune