Anne-Sophie Olander fylder 60 år

Domprovst ved Roskilde Domprovsti og sognepræst i Roskilde Domsogn Anne-Sophie Olander Christiansen runder 60 år d. 19. januar 2024. Domprovsten, der var sikker på hun ikke skulle være præst, er i dag en hovedskikkelse i Roskildes kirkeliv. Sidste år blev hun Ridder af Dannebrogordenen, og i denne uge holdt hun talen på vegne af landets domprovster ved H. M. Dronningens sidste nytårskur.

2024 markerer desuden året, hvor Anne-Sophie Olander i otte år har været domprovst i Roskilde Domprovsti. Et betydningsfuldt hverv, både for ledelsen af byens kirkeliv og for hele Roskilde by. Anne-Sophie Olander er beskæftiget med at føre tilsyn med embedsførelsen af provstiets 31 præster, samarbejde med provstiets menighedsråd om kirkelivet og kirkebygningernes ve og vel, samt formandsposten i provstiudvalget, der hvert år fordeler de økonomiske midler til kirkerne.

Til de særlige opgaver som domprovst i Roskilde hører også medlemskab af bestyrelsen for boligkomplekset Duebrødre Kloster, noget der kom bag på den dengang nyudnævnte domprovst. Men også der har hun fundet sig godt til rette, nu ovenikøbet som formand for bestyrelsen. Hertil kommer den væsentlige opgave af være stedfortræder for biskoppen i Roskilde Stift

I Roskilde Domkirke møder menigheden Anne-Sophie som en af sognets fem præster, hvor hun blandt andet sætter sit præg som præsten bag de tilbagevendende jazzgudstjenester.
”Menighedsrådet i Roskilde Domsogn er glade for at have Anne-Sophie Olander som sognepræst i Roskilde Domsogn. Vi sætter stor pris på Anne-Sophies prædikener og hendes positive og løsningsorienterede tilgang til udfordringer. ” fortæller Bjarne Hald, formand for menighedsrådet.
Menighedsrådet kunne dele glæden med Anne Sophie Olander, da hun af biskop Ulla Thorbjørn Hansen fik overrakt Ridderkorset af Dannebrogordenen ved menighedsrådsmødet den 16. marts sidste år.

Anne-Sophie Olander blev indsat som domprovst i Roskilde d. 13. november 2016.
Forinden domprovsteembedet kom hun fra otte år som sognepræst i Himmelev, Roskilde.
Anne-Sophie Olander Christiansen er født i Esbjerg og har tidligere været præst i Farum, Vancouver og Hellerup. Til dagligt arbejder og bor Anne-Sophie i Domprovstegården, med sin mand Morten Christiansen.

Roskilde Domsogns Menighedsråd er værter ved en fødselsdagsreception for indbudte gæster den 19. januar i Konventhuset på Domkirkestræde.

Hent portræt af Anne-Sophie Olander her (Foto: Søren Lagoni)