Drop-in rekord

41 droppede ind og blev døbt til Natkirke i Roskilde Domkirke torsdag d. 9. november

Dåben er en gave og et velkommen til kirkens fællesskab – og hvilken gave alle tilstedeværende i Roskilde Domkirke torsdag aften d. 9. november fik lov at åbne sammen. Ikke færre end 41 blev døbt i løbet af Natkirkens udvidede åbningstid. Alligevel var det ikke antallet, men den uforlignelige stemning af nærvær og sammenhørighed, der står størst tilbage efter den festlige aften.

”Jeg skal have en masse vand i håret!” Ordene falder friskt fra en dreng i tresårsalderen, fra højden af den stol han står på foran kortrappen i Domkirken. Klokken nærmer sig 21.00 og den første træthed er begyndt at krybe sig ind på de fremmødte, der endnu ikke har fået talt med en præst eller gennemført dåbsritualet ved en af de to døbefonte, der er i sving i kirken. Flere kigger op fra deres samtaler på kirkebænkene og smiler mod den unge dåbskandidat i blå skjorte. Han slår hænderne op på hovedet for at vise sin familie, hvor præsten skal ramme plet med vandet inden længe.

Drengen har holdt humøret højt, siden han og familien ankom til Drop-in dåb i Natkirken ved Roskilde Domkirke på et tidspunkt efter dørene blev åbnet kl. 19.00. Det store fremmøde af personer, der ønskede at lade sig døbe, og deres følge af familie og venner dannede en spændt kø ved kordegnenes pop-up kontor i kirken. 40 frivillige var hurtigt på pletten ved alle stationer og de tre fremmødte kordegne fik travlt med personregistreringen. Natkirkens farvede lys tog imod aftenens kirkegængere, og domorganist Bine Bryndorf spillede til den stemningsfulde indgang. Hun fik ikke meget tid ved det store Raphaëlis-orgel, før der var bud efter musik til aftenens første dåb i det intime Sankt Andreas Kapel. Domkirken forvandlede sig helt naturligt til bagtæppe for de mange samtaler mellem ”dåbsbørn” i alle aldre og Roskildes præster. Hele ni præstekjoler var i embede - ti senere på aftenen, da også Domprovsten måtte hjem og klæde om for at stille sig til rådighed for de mange, der ønskede dåb. Hver en krog blev taget i brug til præstesamtaler, og de små flokke af familie og venner, der var mødt op for at dele glæden. Livlig småsnak fra kirkebænkene blandede sig snart med salmevers fra grupper samlet om døbefontene og folks samtaler med præsten, fulde af intensitet og nærvær.

Første Drop-in dåb blev afholdt i Roskilde med Domkirken som ramme i 2018, hvor 23 blev døbt. I 2019 var antallet af døbte 14. Efter corona-pandemien og yderligere et par års pause slog Roskilde i torsdags sin egen dåbs-rekord med længder, da 41 personer i aldersspændet fra tre uger til 74 år gik hjem med dåbsattest i hånden.
Den overvældende interesse kaldte på konstruktive løsninger, og klokken 21.30 blev to jævnaldrende teenagere fra to familier døbt ved fælles ritual af sognepræst og tovholder bag Drop-in Mogens Ohm Jensen fra Jakobskirken. Kirketjener Kim Idziak havde sørget for at åbne en tredje, midlertidig døbefont, for det var der behov for. Åbningstiden måtte alligevel udvides med et par timer og det blev Natkirke i bogstaveligste forstand, da sidste dåb var til ende klokken 22.40.

Omkring en time forinden har den treårige haft vand i håret og fået det tørret igen. Fra fejrings-bordet bagerst i kirken har han valgt en bog til dåbsgave, som med stolthed vises frem for kordegnene til farvel og tak for i aften. En aften, hvor mange gik hjem trætte og glade, med oplevelsen af at have været med til en særlig stund for fællesskabet, både de små og det store.

Tak til alle der mødte op og deltog.
Tak til alle medarbejdere og frivillige.
Tovholderne Mogens Ohm Jensen, Jakobskirken & Daniella Anastasie Schilling

Læs omtalen på sn.dk