Nu skal der igen lys på Domkirken

Læs pressemeddelelsen af menighedsrådsformand Bjarne Hald

Menighedsrådet i Roskilde Domsogn har besluttet, at der igen skal lys på Domkirken i den mørke tid fra september til april. Men det bliver ikke som før energikrisen. Lyset vil blive tændt om aftenen lørdage og søndage. Det vil også blive tændt om aftenen på helligdage samt aftenen før helligdage.

Lyset på Domkirken er et særligt lys
Sidste vinter opdagede vi alle, hvad lys i mørket betyder for os. Energikrisen medførte, at vi holdt tilbage med noget, der ligger meget dybt i os, nemlig at lyse for os selv og for andre, når det er mørkt omkring os. I Domkirken var vi ikke dog ikke i tvivl; menighedsrådet valgte at slukke lyset på Domkirken, så snart regeringen og kirkeministeriet henstillede til netop det.

Nu, hvor den mørke tid er på vej tilbage, har vi i menighedsrådet haft anledning til at drøfte Domkirkens lyspolitik. Når vi igen tænder lyset lørdage og søndage aftener, er det fordi vi gerne vil markere, at søndage og helligdage er noget særligt; det er kirketid og tid til refleksion.

Vi er ikke i tvivl om, at netop lyset på Roskilde Domkirke betyder noget helt særligt for byen. Vi oplevede sidste år forståelse og opbakning til det slukkede lys. Det gav en følelse af, at vi står sammen om at ændre det vi nu engang kan, når en krise trænger sig på. Vi mærkede dog samtidig et stort savn til den oplyste Domkirke. Ligesom vi allerede har fået positive tilkendegivelser nu, hvor lyset har været tændt de første par gange.

Lys i en tid med kriser
Domkirken lyser op i weekenden, men resten af ugen holder vi lyset slukket. Vi vil fortsat gerne medvirke til, at vi begrænser energiforbruget. Vi holder fast i at være opmærksomme, og spare hvor vi kan. Derfor er der kun lys på kirken to dage om ugen, og fremover bliver lyset slukket kl. 23.00 mod tidligere kl. 24.00. De mange små bidrag er med til at gøre en forskel.

Vi ved ikke endnu, hvilken vinter, vi går i møde. Skal vi igennem endnu en vinter i krisens tegn? I den usikre tid giver en oplyst Domkirke i weekenden noget særligt til os alle. Lyset er smukt, det giver håb og sammenhold i den mørke tid. Det minder os om helligdagen.

Bjarne Hald, menighedsrådsformand
Roskilde, 21. september 2023

- Roskilde Domkirke har været oplyst udendørs hvert år i den mørke tid i mere end 30 år.
- Før energikrisen i 2022 var lyset tændt på Domkirken i tidsrummet fra mørkets frembrud til kl. 24.00, fra september til april
- Pr. den 12. september 2022 blev lyset slukket på Domkirken i forbindelse med energikrisen. Lyset blev kun tændt til advent, juleaften og nytårsaften, og har siden været slukket frem til weekenden den 16.-17. september 2023, hvor det nyeste lysregulativ er trådt i kraft.
- Tidligere har lyset på Roskilde Domkirke været slukket i forbindelse med lokale kulturelle begivenheder (Lysfest etc.)