NY BOG OM DOMKIRKEN

På Verdensarvsdagen den 12. oktober 2023 udkommer bogen "Konger og dronninger i Roskilde Domkirke". Gennem 1000 år som kongelig gravkirke har Roskilde Domkirke været et centralt og trofast vidne til vores fælles historie. De mange royale gravmonumenter fortæller en unik danmarkshistorie – som er relevant for os alle. Og den fortælles levende i den nye bog, som også udkommer på engelsk.

Det er i Roskilde Domkirke Danmarks kongelige gravlægges. Den er et vartegn for byen, den er udpeget til umistelig kulturarv og nu er den også hovedperson i en rigt illustreret bog. "Konger og dronninger i Roskilde Domkirke", der er skrevet af journalist og forfatter Lene Steinbeck, fortæller historien om katedralen, der trods godt 1000 år på bagen aldrig går af mode. Bogen tager læseren med på en storslået tidsrejse med kongelige følgesvende.

Et par spadestik dybere gør oplevelsen større
Bogen udkommer 12. oktober, og det er Fondsorganisationen bag Kulturarv Roskilde Domkirke, som udgiver den. Direktør Morten Thomsen Højsgaard glæder sig over at give kirkens mange besøgende mulighed for at fordybe sig endnu mere i kirken og de historier, der knytter sig til den. Med udgangspunkt i de royale gravmonumenter fortælles om Roskilde Domkirkes unikke arkitektur, om de kongeliges liv og om det Danmark, der har formet os alle.

”Det har været en drøm gennem flere år at få sådan et værk. Det er åbenbart for de fleste, at det er et fantastiske bygningsværk og en levende, aktiv kirke. En del er også bekendt med de sarkofager, gravmæler og kunstværker, der mindes de kongelige gennem tiden. Men hvem var de? Hvordan levede de og hvilken tid var de rundet af? Man får et glimt af det, når man besøger kirken, men det er i sagens natur meget kort. Med bogen her kommer vi mere end et par spadestik dybere. Det har vi savnet, og det er jeg utrolig glad for, at vi får mulighed for nu,” siger han.

Der er spraglede historier bag glansbillederne
Bogens 176 sider er bygget op omkring de kongelige gravkapeller, og den strækker sig tidsmæssigt fra Harald Blåtands tid til i dag. Den viser et væld af detaljerede billeder fra kirken og de mange monumenter over konger og dronninger gennem tiden. Bogen går også bag om de regenter, der har fundet hvile i kirken - for deres gravmæler er glansbilleder, og historien om regenterne er ofte mere nuancerede og spraglede end som så. Teksten er skrevet af forfatter og journalist Lene Steinbeck, som selv bor i Roskilde.

”Jeg har mange gange kigget op på Roskilde Domkirke og nydt synet – men samtidig været nysgerrig efter at gå ombord i alle de historier, som jeg godt vidste, at den rummer. Den har jo ligget der i mere end 800 år og været vidne til stridigheder, krige og epidemier, men også været omdrejningspunkt for livet og døden, troen og kærligheden. Både hos landets regenter og os helt almindelige danskere. Derfor har det også været en ubetinget drømmeopgave at få lov til at rykke helt tæt på kirkens smukke monumenter og folde de mange liv ud til én lang historie,” fortæller Lene Steinbeck.

En fængende bog om et fascinerende sted
Det er aldrig kedeligt, når man går tæt på de kongelige, der gennem tiden har været genstand for alt fra sladder og beundring til foragt. Men alle som én har de efterladt et aftryk, der står at læse i kirken – og de aftryk bliver yderligere foldet ud i bogen. Derfor er bogen en kærkommen mulighed for at forlænge den oplevelse, man får i kirken, fortæller redaktøren, Lisbeth Elkjær Øland.

”Det var tydeligt, at der var det, man i forlagsbranchen kalder et hul i markedet. Der manglede en let tilgængelig og fængende bog til de mange nysgerrige turister og gæster, som kunne tænke sig at vide mere om den fascinerende katedral og "tage oplevelsen med hjem". Over 50 % af de besøgende i Roskilde Domkirke er fra udlandet, og af den grund udkommer bogen også i en engelsk udgave. Så i de nye bøger kan alle finde spændende fortællinger om kirken og dens unikke kongelige gravkapeller.”

"Konger og dronninger i Roskilde Domkirke" og "Kings and Queens in Roskilde Cathedral" udkommer 12. oktober, hvor Roskilde markerer Verdensarvsdagen. Pisen er 250 kr. og den kan blandt andet købes i Våbenhuset og på shop.romu.dk