Margrethe 2.s gravmæle

H.M. Dronningens kommende gravmæle

H.M. Dronningens kommende gravmæle er opstillet og står i Sankt Birgittas Kapel i Roskilde Domkirke. Her vil H.M. Dronningen blive stedt til hvile ved siden af 40 danske konger og dronninger fra den tidlige middelalder og frem til i dag. Roskilde Domkirke har i 1000 år fungeret som gravsted for den danske kongeslægt. Gravmælet indskriver sig i en lang tradition for at opføre et eftermæle i Roskilde Domkirke for monarkens liv og gerning.

Tilblivelsen af gravmælet

Udarbejdelsen af gravmælet har været undervejs siden 2003, hvor billedhugger, professor Bjørn Nørgaard fik til opgave at udarbejde et moderne gravmæle, der kan indføje sig i den lange række af kongelige gravmæler i Roskilde Domkirke. Bjørn Nørgaard var fra projektets start i tæt dialog med Regentparret om idéen og udformningen af værket ”Sarkofag”.

Kunstværket repræsenterer Regentparrets fælles virke gennem 50 år, og Prinsens beslutning om ikke at lade sig begrave i Roskilde Domkirke har ikke medført ændringer af kunstværket. Soklen er udformet i kalksten fra Frankrig, og de tre søjler, der bærer sarkofagen, er i henholdsvis dansk granit, færøsk basalt og grønlandsk marmor. Elefanthovederne på søjlerne er støbt i sølv. Selve sarkofagen er i støbt glas, og i et hulrum i glasset er der på indersiden sandblæst to liggende figurer, der repræsenterer Dronningen og Prins Henrik. På toppen findes allegorier, heraldik og symboler i forgyldt bronze. Dronningen vil blive stedt til hvile i en krypt under gravmælet.

Prins Henrik døde i 2018, men valgte kort inden ikke at blive stedt til hvile under gravmælet, men istedet at blive kremeret. Prinsens aske blev delt i to og spredt i de danske farvande samt nedsat i haven ved Fredensborg slot.

Oppe i udstillingen kan man se en video om fremstillingen af gravmælet. For yderligere oplysninger om gravmælet, kontakt Det Danske Kongehus.

Gravmælet er tildækket

Da gravmælet først vises frem for offentligheden efter monarken er stedt til hvile, har kunstner Bjørn Nørgaard udfærdiget en tildækning, som giver Domkirkens besøgende mulighed for at besøge kapellet, selvom gravmælet er opsat. Både gravmælet og tildækningen er udfærdiget af Bjørn Nørgaard, og en 1:10 kopi af gravmælet er udstillet i kapellet.

Sankt Birgittas kapel

Sankt Birgittas kapel er et af de mange kapeller, der blev føjet til kirken i 1400-tallet. Kapellet er indviet til den svenske helgeninde Birgitta af Vadstena ca. 1464. Det indre er meget velbevaret og har en utrolig middelalderstemning. I hvælvingerne er der kalkmalerier fra 1511, blandt andet den groteske djævel, der ifølge indskriften »skriver dem op, der kommer for sent og driver rundt med tom snak«. De overdådige ranker danner en paradisisk løvsal.

I kapellet blev Oluf Mortensen, kapellets grundlægger, begravet. I kapellet var der foruden et alter for Birgitta, et Helligkorsalter, det såkaldte nye alter og et alter for Johannes Evangelisten. Intet af de katolske altre er tilbage og Mortensens gravsten er flyttet.

I en krypt i kapellet er Christian 4.s og Kirsten Munks børn gravlagte.