Der er håb

En verden i kaos og personlige kriser, der står i kø. Der er god grund til at huske på at finde håb, hvor det er muligt. Derfor inviterer vi til to foredrag under temaet HÅB.

Onsdag den 14. februar kl. 19.00 kommer journalist og forfatter Amalie Langballe i Konventhuset ved Roskilde Domkirke og fortæller om sin bog “Forsøg udi håb - hvad præster ved om kaos”.

Amalie Langballe har gennem et år talt med ni forskellige præster om tidens strømninger, kriser og kaos. Svarene er lige så forskellige, som kriserne lige nu er mange. Langballe styrer os sammen direkte ind i de isbjerge, som vi hver for sig forsøger at undvige: Eftervirkninger af COVID-19, klimaforandringer, internetafhængighed og ensomhed, og stiller spørgsmålet: hvordan vi skal navigere i en verden af angst og kaos?
"Forsøg udi håb - Hvad præster ved om kaos" er en reflekteret samtalebog, som giver både trøst og inspiration til at finde kærligheden og den indre ro, når verden brænder.

31-årige Amalie Langballe er desuden kendt for sin ofte spidse pen og meget personlige klummer i pressen om alt imellem seksualitet og sorgen over at miste sin mor.

Der er gratis adgang.
Onsdag 14. februar kl. 19.00-21.00
Konventhuset, Domkirkestræde 10

Tirsdag den 12. marts kl. 19.00 kommer forfatter Jens Christian Grøndahl i Konventhuset ved Roskilde Domkirke og fortæller om sit essay “Synger for ravn og ræv”.

En selvproklameret boomer tager klimasnakken mellem generationerne op. Hvorfor preller klimaangsten af på de gamle, mens ungdommen allerede ser en verden, hvor håbet for deres kommende børns fremtid er slukket?

Med et foredrag over sit seneste essay tager Grøndahl fat i kunsten og kulturens generationskløft for at finde et nyt håb, der tør flyve højt over den daglige klimadebat og klimaskyld. Måske rummer vi, på tværs af generationer, og vores kaosramte verden også et sprog for håbet om en mere respektfuld tilgang til naturen?

Der er gratis adgang.
 Tirsdag 12. marts kl. 19.00-21.00